E-mailmarketing

E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. De bekendste vorm van e-mailmarketing is het versturen van nieuwsbrieven.

Door (potentiële) klanten via e-mail op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen, nieuwe producten en aanbiedingen kan e-mailmarketing een waardevol communicatie- en promotiemiddel zijn.

Wet- en regelgeving

Het effectief toepassen van e-mailmarketing vraagt wel de nodige aandacht. Met de nieuwe privacy wetgeving (GDPR) mag je niet meer zomaar iedereen op je mailinglijst zetten en hebben de ontvangers (veel) meer rechten dan een tijdje geleden. Wanneer de hoeveelheid verzonden nieuwsbrieven of e-mailberichten wordt overdreven, of niet langer als informatief wordt ervaren door ontvangers, kan e-mailmarketing eenvoudig gezien worden als ongewenste e-mail (spam). Zorg er daarom voor dat je transparant bent en duidelijk maakt hoe vaak iemand een e-mail van je gaat ontvangen. Expliciete toestemming voor het toesturen van nieuwsbrieven of e-mailings is noodzakelijk. Voor bestaande klanten is deze toestemming (onder bepaalde voorwaarden) niet nodig. Wel dien je altijd een uitschrijfmogelijkheid voor e-mailnieuwsbrieven te creëren.