Sociale Media Marketing

Sociale media zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons leven. We liken, delen en taggen heel wat af. En dat doet jouw doelgroep dus ook. Een mooie kans om interactie met je doelgroep aan te gaan op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, Twitter of Instagram. Want sociale media zijn prima inzetbaar voor MKB bedrijven marketing en uitermate geschikt om jouw doelgroep te bereiken.

Wat is sociale media marketing?

Sociale Media Marketing is een marketingtechniek waarbij sociale media worden ingezet met als doel marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren. Het ligt voor de hand dat je dat het beste doet op een doordachte manier. Maar het is een middel en geen doel! Sociale Media Marketing moet alleen ingezet worden als het past bij het bedrijf en de markt.

De voordelen van sociale media marketing

Eén van de grote voordelen van sociale media is het enorme potentiële bereik. Daardoor is het een hele goede manier om het gesprek aan te gaan met je doelgroep en hogere doelen na te streven dan alleen verkoop na te streven. Voorbeelden hiervan zijn loyaliteit en klanttevredenheid.

Sociale Media zijn geschikt voor verschillende doelen. Denk hierbij aan:

Wat wil je met sociale media bereiken?

Het is essentieel dat je van tevoren nadenkt wat je eigenlijk wilt bereiken. Want sociale media lukraak inzetten is hetzelfde als schieten met hagel. En dat is niet waar je naar op zoek bent met je marketing activiteiten. Sociale Media kan (ook) voor B2B zeker wat opleveren. Belangrijk daarbij is dat er vooraf een plan gemaakt wordt met doelstellingen. Ook het opzetten van een kalender wat via welk kanaal naar de doelgroep gecommuniceerd gaat worden draagt bij aan het succesvol inzetten van Sociale Media.

Combineren

Sociale media zijn een onderdeel zijn van de marketingactiviteiten. Integratie in de verschillende activiteiten zoals e-mailmarketing, website, nieuwsbrief, verkoopondersteunende materialen is van belang. Daarnaast kunnen Sociale Media ook deel uitmaken van innovatie: klanten kunnen helpen bij/met het ontwikkelen van nieuwe producten.